Czwartek 15 listopada 2018



Page Rank

PageRank – opracowana metoda nadawania witrynom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej ich jakość, na podstawie kilku wytycznych określanych mianem głosów.


Opracowany algorytm PageRank był w użyciu przez popularną wyszukiwarkę internetową Google, do wizualizowania oceny witryny pod względem jakości treści i linków na nią głosujących. Algorytm Page Rank został opracowany podczas stódiów na Uniwersytecie Stanforda (kraj USA) przez założycieli wyszukiwarki oraz firmy Google, Larry’ego Page’a (Amerykanin) i Sergeya Brina (pochodzenie Rosyjskie), w 1998 roku. Nazwa algorytmu pochodzi od nazwiska twórcy, czyli Larry’ego Page’a, istnieją tezy że nazwa wzięła się od angielskiego słowa oznaczającego słowo „Strona” czyli Page, tak samo ma na nazwisko główny twórca algorytmu. Wynik PageRank można było sprawdzić w niezależnych witrynach ale i również za pomocą specjalnego TolBara i narzędziach Google. Bardzo dużo witryn narzędziowych umożliwiało sprawdzania tego wskaźnika i pokazywanie go na swojej witrynie za pomocą widżet-ów.


Nazwa „PageRank” została zarejestrowana jako znak handlowy Google. Algorytm został zgłoszony a następnie opatentowany 9 stycznia 1998 w Stanach Zjednoczonych (nr patentu US6285999). Patent jednak nie należy do firmy Google ani do Larry'ego Page'a, należy on do Uniwersytetu Stanforda. Firma Google uzyskała od Uniwersytetu Stanforda prawa licencyjne na wyłączność użytkowania algorytmu Page Rank. Uniwersytet Stanforda otrzymał w zamian za wyłączną licencję na korzystanie z patentu aż 1,8 miliona akcji firmy Google. Akcje zostały następnie sprzedane w 2005 za 336 milionów dolarów na Amerykańskiej giełdzie papierów wartościowych.

PageRank był rozwinięciem znanej od dawna heurystyki, wedle której jakość tekstu jest proporcjonalna do liczby tekstów na niego się powołujących. Rozwiązanie forsowane przez właścicieli Google polegało na ważeniu jakości odnośników wskazujących na rozpatrywany tekst ich własną wartością PageRank. Próbując zobrazować działanie algorytmu Page Rank można to opisać następującymi słowami: jeśli na dany tekst powołuje się artykuł, który sam ma wysoką ocenę, ma to większe znaczenie, niż gdy na ten sam tekst powołuje się mało popularna strona.


Metody zbliżone do algorytmu PageRank są obecnie jedynym wyznacznikiem wartości strony. Po zamrożeniu a obecnie całkowitemu usunięciu wartości tego wskaźnika internauci szukają innych metod wyceniania wartości witryny.