Piątek 17 listopada 2017

Ostateczny koniec Page Rank

Ostateczny koniec Page Rank

26 kwietnia 2016 roku firma Google oficjalni wyłączyła możliwość sprawdzania z zewnątrz wyniku wskaźnika jakim był Page Rank. Nie wiadomo czy wskaźnik ten jest nadal używany czy też został całkowicie zdetronizowany.


Page Rank


Jest to algorytm wymyślony, opatentowany oraz stosowany do oceny witryn internetowych przez firmę Google. Przez wiele lat był stosowany jako główny wyznacznik wartości witryny mimo że sam w sobie był jedynie sumą kilku wytycznych które składają się na całościową ocenę witryny. Pełny opis algorytmu Page Rank można znaleźć w naszym dzialewiedzy.




Google i decyzja o zamknięciu wskaźnika


Sam algorytm w sobie był głównie wizualną metodą pokazywania wyniku oceny strony internetowej. Przez lata struktura algorytmu Page Rank była modernizowana w celu obniżenia wartości tego wskaźnika dla stron które były małowartościowe. Ostatecznie jednak Google postanowiło zawiesić dalsze aktualizowanie tego wskaźnika dla witryn i nie nadawania nowym witrynom oceny w postaci wyniku Page Rank, a teraz 26 kwietnia 2016 roku całkowicie wyłączono możliwość sprawdzania uzyskanego wyniku.




Uczciwe wyjście z sytuacji


Samo zawieszenie aktualizacji osiągniętego wyniku było trochę niesprawiedliwe wobec nowych witryn internetowych. Witryny które istniały już w internecie od wielu lat nadal posiadały wycenę w postaci wskaźnika Page Rank. Jednak nowe strony internetowe nie mogły liczyć nawet na PR równy 1, gdyż po zawieszeniu aktualizacji oceny dla wszystkich stron, nowe nie miały nadawanego tego współczynnika. Większość wycen witryny nadal mimo zawieszenia aktualizacji tego wskaźnika było ocenianych na podstawie sumy zdobytych punktów w tym rankingu. Do dziś niektóre systemy wymiany linków czy też reklamowe posiadają w swoich tabelach informację o wartości w ich wycenie znacznika Page Rank. Całkowite wyzerowanie współczynnika Page Rank dla wszystkich witryn internetowych bez względu na długość istnienia było najbardziej uczciwym wyjściem z obecnej dość niefortunnej sytuacji. Dzięki temu już nikt nie będzie mówił że Google postępuje nieuczciwie z właścicielami nowych stron internetowych.




Page Rank był ważnym wyznacznikiem


Jak już wcześniej wspomniano, Page Rank przez lata był uznawany przez internautów związanych z pozycjonowaniem oraz tworzeniem witryn internetowych, za główny sposób wyceniania wartości witryny względem innych. Mimo że strony z Page Rank równym zero czasami znajdowały się na niektóre frazy wyżej niż te z Page Rank równym cztery. Dlatego też wielu ludzi z branży pozycjonowania zaczęło wątpić w wartość tego wyznacznika. Wraz z zawieszeniem aktualizacji wartości wskaźnika Page Rank, rozpoczęto poszukiwania związane z wynalezieniem nowego sposobu wyceny witryny względem podobnych znajdujących się w internecie.