Czwartek 18 kwietnia 2024
Logo stowarzyszenia SEO

Czy kupowanie artykułów sponsorowanych ma jakiś sens

Czy kupowanie artykułów sponsorowanych ma jakiś sens

W internecie istnieje kilka dużych hubów dla wydawców stron internetowych, które oferują pośrednictwo w sprzedaży artykułów sponsorowanych na ich witrynach WWW. Tylko czy jest sens kupowania artykułów na portalach które rzadko są indeksowane przez wyszukiwarkę Google ?


Czy kupowanie artykułów sponsorowanych ma jakiś sens ?


Od kilku lat obserwujemy rozwój kilku portali stających się hubami (pośrednikami) dla wydawców stron internetowych kojarzących ich ofertę umieszczania artykułów sponsorowanych z osobami zajmującymi się marketingiem internetowym czyli SEO. Jest to naturalny proces gdyż samodzielne szukanie chętnych do współpracy wydawców oraz dotarcie do działu sprzedaży często jest utrudnione. Dlatego naturalnym rozwiązaniem było odnalezienie niszy oraz zagospodarowanie zapotrzebowania na usługi dostarczania adresów stron chętnych do umieszczania publikacji.




Dlaczego ktoś kupuje miejsca na artykuły sponsorowane ?


Chcąc pokazać się w internecie oraz zdobyć dodatkowych internautów odwiedzających naszą stronę, jesteśmy zmuszeni do szukania linków umieszczonych na zewnętrznych adresach WWW. Im więcej takich linków przychodzących do naszej strony tym zgodnie z teorią większa widoczność w wyszukiwarce Google, czyli pozycje bliższe pierwszej strony zwracanych wyników wyszukiwania. Równolegle do zapotrzebowania na linki z artykułów sponsorowanych powstały portale umożliwiające umieszczanie takich treści na określony czas ich widoczności wraz z linkiem docelowym (dofollow). Problem w tym że dużo właścicieli takich stron robi to tylko w celu uzyskania dodatkowego dochodu bez dbania o podstawy budowy strony robiąc zwyczajny śmietnik z danego adresu internetowego. Takie postępowanie doprowadza do degradacji domeny oraz jej wartości dla wyszukiwarki co powoduje znikomą wartość linku, który umieścimy na takiej stronie.




Przeprowadziliśmy testy


Aby nie być gołosłownym, rzucającym tezami, na temat przydatności takich hubów stron oferujących miejsce na artykuł sponsorowany, zarejestrowaliśmy konta użytkowników w najbardziej popularnych portalach pośredniczących. W ten oto sposób uzyskaliśmy bezpośredni dostęp do adresów stron internetowych świadczących usługi sprzedawania miejsca pod artykuły z linkami wychodzącymi. Aby określić wartość kolejnych oferowanych adresów, postanowiliśmy przeprowadzić profesjonalny audyt strony internetowej. Skorzystaliśmy z usługi największej firmy robiącej bardzo profesjonalne audyty stron WWW czyli Ads-Center.NET Sp zoo. Nasza współpraca trwa już dobrych kilka lat i mamy zaufanie do danych otrzymywanych w raportach.




Po przeprowadzeniu audytów SEO kilku najdroższych ofert otrzymaliśmy smutne wyniki. Adresy stron których nie wymienimy ale mają według pośredników bardzo wysokie wskaźniki tak naprawdę nie przedstawiają większej wartości dla potencjalnego kupującego artykuł sponsorowany. Podstawowym problemem jest stosunek ilości linków wychodzących z artykułu w stosunku do ogólnej liczby treści zamieszczonych na danej domenie. Dla przykładu podajemy dane, gdzie na jednej domenie znajduje się około 3000 artykułów a łączna liczba linków wychodzących to 6800 sztuk. Wystarczy użyć prostego kalkulatora aby obliczyć że na jedną podstronę czyli artykuł przypada aż 2,26 linków. To oczywiście wyliczenie uśrednione czyli można założyć że część treści ma minimum jeden link wychodzący ale większa ilość artykułów posiada ich ponad trzy. Dodatkowym problemem jest brak chęci sprzątania takich portali. Artykuły są dodawane ale nikt ich w późniejszym czasie nie kontroluje co powoduje że część linków prowadzi do błędu 404 czyli brak zasobu w internecie.




Następnym problemem na który zwróciliśmy uwagę to prędkość indeksowania nowych podstron. Większość umów na utrzymywanie artykułu z linkiem wychodzącym jest podpisana na jeden rok. Po tym czasie wydawca może usunąć link z artykułu. Ale co jeśli w tym czasie artykuł nie zostanie zindeksowany ? W takim przypadku wydane pieniądze na artykuł sponsorowany ale nie zindeksowany to zwykłe wyrzucanie pieniędzy w błoto. Artykuł nawet na największym portalu internetowym nie przyniesie nam skoku w wynikach zwracanych po wyszukiwaniu konkretnej frazy jeśli wyszukiwarka Google nie uwzględni go w swoich wynikach.




Odpowiadając na pytanie czy kupowanie artykułów sponsorowanych ma jakiś sens, możemy na podstawie powyższych wywodów jasno stwierdzić że artykuły sponsorowane warto kupować ale tylko w sprawdzonych miejscówkach, czyli pod dobrze indeksowanymi adresami WWW. Najważniejsze jest aby link został zindeksowany wraz z artykułem przez wyszukiwarkę co wpłynie na wartość naszej strony względem konkurencji. Za to nie warto kupować artykułów sponsorowanych na domenach które mają niską jakość względem ilości indeksowanych podstron. W internecie istnieje ogromna ilość adresów WWW, które w indeksie mają maksymalnie sześć podstron z tysiąca dodanych artykułów. W takich miejscach nie warto kupować miejsca pod swoje treści gdyż istnieje ogromne zagrożenie że nigdy link z tego artykułu sponsorowanego nigdy nie zostanie odnaleziony przez wyszukiwarkę Google.