Piątek 19 kwietnia 2024
Logo stowarzyszenia SEO

Najważniejsze wydarzenia SEO w 2022 roku

Najważniejsze wydarzenia SEO w 2022 roku

Kończący się rok obfitował w nowości i głębokie zmiany dotyczące pozycjonowania. To co się w tym roku wydarzyło zmieniło obraz branży praktycznie nie do poznania. Wyszukiwarka Google wprowadziła kilka istotnych zmian a najważniejszą jest zakończenie spontanicznego indeksowania stron internetowych.


Najważniejsze wydarzenia SEO w 2022 roku


Władze wyszukiwarki Google nie próżnują. Google zatrudnia setki tysięcy ludzi z wykształceniem wyższym i specjalistycznym dzięki czemu firma ma ogromny potencjał generowania nowoczesnych narzędzi oraz szybkiego wprowadzania ich na rynek. Utrzymywanie tak licznej załogi musi być też poparte względami ekonomicznymi. Żadna firma bez powodu nie zatrudnia pracowników szczególnie gdy mieliby pozostawać bezproduktywni. Wszyscy ludzie zatrudnieni w Google, są przydzieleni do grup roboczych którym zlecane są odpowiednie działania mające wygenerować wartość dodatnią w danym obszarze. Jednak najważniejszą kwestią jest to że żaden z zespołów nie ma dostępu do pracy wykonywanych przez inne zespoły gdyż zajmują się innymi czynnikami, wbrew pozorom wydaje się że są niezwiązane ze sobą a jednak składają się na wyniki cząstkowe, które następnie są scalane w wynik ogólny na podstawie którego dokonywana jest decyzja o miejscu danej strony w rankingu dla konkretnej frazy kluczowej wyszukiwanej przez internautę.




Najważniejsza zmiana to 18 lipca 2022 roku


Data ta zostanie zapamiętana jako dzień w którym Google przywrócił indeksowanie na wezwanie z Google Search Console Tools, oraz definitywnie zakończył spontaniczne indeksowanie niszowych stron internetowych. W tym dniu również Google opublikowało artykuł na blogu informując o przywróceniu działania GSC. Od października 2021 roku występowały poważne problemy z indeksowaniem stron internetowych, zgłaszaniem przez GSC oraz przy użyciu innych narzędzi. To w tamtym czasie władze wyszukiwarki Google podjęły decyzję o konieczności zatrzymania spontanicznego indeksowania z powodu zbyt dużej liczby adresów URL do sprawdzenia oraz zbyt dużej liczby tak zwanego SPAM-u SEO w indeksie wyszukiwarki. Google na blogu poinformowało że w indeksie posiadają ponad trylion adresów domen z całej naszej planety a każda domena ma do tego jeszcze swoje podstrony. Ludzie zarządzający indeksem twierdzą ze 30 do 40 % adresów URL to SPAM wygenerowany przez osoby zajmujące się pozycjonowaniem, a wykorzystujące ten SPAM do zamieszczania linków pozycjonujących.




5 grudnia 2022, wprowadzenie w Polsce Helpful content oraz ścinanie linków spamowych


Wspomniane aktualizacje algorytmu Google były wprowadzone w wersji Angielskiej już wcześniej. Jednak dopiero od 5 grudnia 2022, zmiany były widoczne również w innych językach wyszukiwarki. Oznacza to że zapowiedziane aktualizacje zakończyły proces w części angielskiej i rozpoczęto aktualizację pozostałych języków. Helpful Content to aktualizacja skupiająca się na odpowiedziach na zadawane pytania. Już wcześniej wielu internautów mogło zauważyć dodatkowe pytania i odpowiedzi w sekcji gdzie znajdują się wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce po wpisaniu frazy kluczowej. Aktualizacja ta też premiuje strony odpowiadające swoją zawartością na pytania zadawane przez internautów. Wyszukiwarka miała być bardziej przyjazna osobom które szukają odpowiedzi na pytania. Jednak tutaj pojawiają się pytania o uczciwość tego działania. Wyszukiwarka podając odpowiedzi z stron zagarnia cudzą treść do której ludzie mają prawa autorskie, jednocześnie likwiduje konieczność otwierania stron, gdyż odpowiedzi prezentowane są na stronie Google. To zagarnięcie treści oraz użytkownika.




Druga aktualizacja ma związek z linkami spamowymi i nieuczciwą wymianą linków między serwisami internetowymi. Nie wiadomo jak, ale podobno algorytm ma rozpoznawać linki wstawiane na siłę i obniżać ich wartość co wpłynie na pozycjonowaną stronę WWW.




Szerokie wejście AI trzeciej generacji


Tak zwana sztuczna inteligencja czyli AI potrafi od 2004 roku rozmawiać z internautą za pomocą treści pisanej. Programiści od dłuższego czasu pracowali nad algorytmami dzięki którym można zmusić komputer do pisania treści za człowieka. Rok 2022 to czas w którym do gry wchodzi trzecia generacja AI. Ta generacja potrafi czerpać informacje ze wskazanych źródeł i wykorzystywać poznane treści do pisania nowych na podstawie słów kluczowych. Co do bliskości z prawdziwą sztuczną inteligencją, to można by jeszcze dyskutować. Już w 2010 roku, dostępne były mieszarki treści w oparciu o artykuł wraz z mieszarką synonimów. To narzędzie jest po prostu bardziej zaawansowane, ale nadal to mieszarka treści. Sztuczna inteligencja, aby nosić takie miano, powinna samodzielnie przeprowadzać badania i snuć wnioski w oparciu o przeprowadzone doświadczenia.