Branża SEO musi zmierzyć się z rosnącymi cenami podstawowych usług bez których nie można prowadzić biznesu w internecie. Wzrost cen jest wymuszony wzrostem kosztów po stronie usługodawców oraz utratą wartości złotówki. Dlatego Polska branża SEO ma znacznie bardziej pod górkę niż reszta świata.
W ostatnim czasie można zaobserwować wyraźny wzrost kosztów związanych z serwerami, domenami oraz adresami IP. Właściciele stron internetowych odczuwają to na własnej skórze, ponieważ coraz częściej muszą płacić wyższe opłaty za usługi hostingowe. Opłaty za serwery i hosting poszły w górę, a także wzrosła cena domen net, biz czy info. Ponadto, również opłaty za dodatkowe adresy IP poszły w górę, co szczególnie odczuwają osoby prowadzące większe projekty internetowe. Wyższe koszty związane z hostingiem, serwerami i domenami to konsekwencja rosnącej inflacji i przez utratę wartości Polskiej złotówki, a większość usług typu domeny i IP rozliczane są w dolarach. Wiele firm oferujących te usługi podnosi swoje ceny, aby móc sprostać rosnącym wymaganiom klientów i zapewnić wysoką jakość usług. Jednocześnie, konkurencja na rynku poczyniła pewne korzyści dla klientów, ponieważ wiele firm oferuje obecnie różnego rodzaju promocje oraz dodatkowe usługi i funkcjonalności dla swoich klientów. Mimo to, wyraźny wzrost kosztów związanych z hostingiem, serwerami i domenami jest faktem, z którym muszą się mierzyć zarówno osoby prywatne, jak i firmy prowadzące działalność online. Warto wziąć pod uwagę te koszty przy planowaniu działalności internetowej i szukać rozwiązań, które pozwalają ograniczyć koszty bez utraty jakości i funkcjonalności oferowanej przez serwery, domeny i hosting.
Najmocniej podwyżki odczuje branża SEO, która z racji swojej działalności potrzebuje na każdą firmę kilku serwerów, grupy adresów IP oraz kilku domen aby zbudować na nich zaplecze pod pozycjonowanie. Budowa takich wortali tematycznych w niedalekiej przeszłości była intratnym biznesem. Wystarczy zbudować i pozycjonować daną domenę na konkretne frazy kluczowe a następnie po osiągnięciu widoczności, można rozpocząć sprzedaż miejsc pod artykuły sponsorowane. Jednak biznes ten właśnie został obłożony nowymi kosztami. Wzrost ceny serwerów został wymuszony wzrostem cen nowych części oraz kosztem związanym z podwyżką ceny energii elektrycznej. Ceny domen szczególnie tych z końcówkami net, info oraz org, rosły w ostatnich latach kilka razy. Część wzrostów ceny domen to efekt inflacji a reszta wymuszona utratą wartości naszej złotówki. Firmy hostingowe zakończyły promocje i adresy IP, któe były do tej pory dodawane za darmo do usługi hostingu, nagle z darmowych stały się płatne. Dla firm SEO, które posiadają od 100 do 250 adresów IP to ogromne koszty. Obecnie jeden adres IP kosztuje aż 8 złotych netto.
Obecna sytuacja z pewnością wymusi zamknięcie niektórych mniej dochodowych projektów co sprawia że ich klienci poniosą kolejne koszty aby odzyskać utracone linki dofollow, które zostały wykupione na zamykanych stronach. Część właścicieli projektów stron pod zaplecze, może zwiększyć ceny za użyczenie miejsca pod kolejne artykuły sponsorowane, a inni zwiększą akcje reklamowe aby więcej sprzedawać w tej samej cenie. Rynek dzięki temu się rozwarstwi a klienci będą mieli większy wybór. Tylko czy tak na prawdę warto jest inwestować w zaplecza bez stałej współpracy i przy całkowitym braku nadzoru nad ilością przyjmowanych nowych artykułów sponsorowanych.
Dotychczasowy model współpracy z firmami SEO, był następujący, zamawiający opłącał usługę napisania treści oraz zamawiał przy pomocy znanych hubów portali, które przyjmują artykuły sponsorowane z linkiem wychodzącym, miejsce pod treść. Na tym etapie współpraca się kończy, jedynie klient co jakiś czas sprawdza czy link nadal istnieje na wykupionej podstronie. Często takie użyczenie miejsca pod swoim adresem jest wykupione na rok lub dwa, w ekstremalnych sytuacjach i tylko przy dużych firmach zdarza się czas wykupu na trzy lata. Po tym czasie wydawca strony, zwyczajnie kasuje link zawarty w artykule. Często też zdarza się że po dwóch latach, strona po prostu przestaje istnieć. To powoduje że linki znikają z internetu a wydane pieniądze można uznać za stracone. Dlatego w interesie firm SEO oraz ich klientów jest wypracowanie takiego modelu współpracy z wydawcami stron aby klient mógł stale wspierać swojego wydawcę strony zapleczowej tak aby współpraca generowała zysk dla obu stron. Obecnie taki model przedstawia tylko SEO Pilot, jednak nie jest to miejsce gdzie klienci chętnie kupują linki czy miejsca pod treści sponsorowane, waśnie przez model stałych opłat miesięcznych.