Wtorek 18 czerwca 2024
Logo stowarzyszenia SEO

Redakcja WhitePress przeprowadziło eksperyment zmiany daty artykułu

Redakcja WhitePress przeprowadziło eksperyment zmiany daty artykułu

Dobrze że społeczność SEO przeprowadza eksperymenty, jednak źle jeśli wyniki tych eksperymentów są rekomendowane przez redakcję bez przemyślenia konsekwencji dla wydawcy który wprowadzi rekomendacje w życie. Czy zmiana daty w artykule bez zmiany treści to Black Hat SEO ?

Badania nad zachowaniem wyszukiwarki


Praktycznie chyba każdy kto zajmuje się profesjonalnie swoją dziedziną zawodową, przeprowadzał jakieś drobne eksperymenty aby sprawdzić teorię lub dowieść jakiejś tezy. Identycznie jest w branży SEO. Wielu specjalistów, nie zatrzymuje się na suchym powtarzaniu czynności znanych z książek i innych publikacji z poprzednich lat. Część osób praktykuje przeprowadzanie testów w celu udowodnienia opracowanej tezy. Często udaje się potwierdzić różne przypuszczenia, tak samo często dochodzi do obalenia teorii. Algorytm wyszukiwarki Google jest tajny, możemy jedynie szukać, sprawdzać, testować i wyciągać wnioski.




Przed wczesny zachwyt ?


Podczas przeprowadzania testów mających potwierdzić lub obalić jakąś teorię, badacze próbują się zabezpieczyć przed wpływem zewnętrznych czynników jak i starać się działać w miarę laboratoryjnych warunkach. Niestety internet nie pozwala na taki komfort. Trzeba brać pod uwagę przeprowadzanie aktualizacji przez władze Google, co często w różnych krajach dzieje się w innym czasie niż w USA czy Kanadzie. Do tego wpływ innych stron z danej frazy czy obszaru działania. Zmiennych jest bardzo dużo i przeprowadzenie eksperymentu w laboratoryjnych warunkach bez wpływu czynników zewnętrznych nie ma możliwości. Dlatego należy uważać z potwierdzaniem jakiejś metody po przeprowadzeniu jednorazowego eksperymentu. W dziedzinie nauki, zawsze, ale to zawsze, bez wyjątku, każdy eksperyment powtarza się kilka razy w celu sprawdzenia czy osiągnięty raz wynik jest powtarzalny czy też był wynikiem przypadku.




Eksperyment WhitePress dotyczący aktualizacji daty


Około godziny 10:00 dnia 22 grudnia 2022 roku, otrzymałem e-mail z WhitePress z informacją o przeprowadzonych testach. Z wrodzoną wnikliwością, zaciekawił mnie temat. Chciałem poznać założenia eksperymentu oraz uzyskane wyniki. Już na samym początku, uderzyła mnie informacja, że cały myk, polega na zmianie tylko daty publikacji artykuły i zawarciu tych danych w JSON oraz w strukturze dokumentu. Autor przekonywał że eksperyment przeprowadzono z zewnętrzną firmą oraz dołożono wszelkich starań aby test był miarodajny ograniczając czynniki zewnętrzne do minimum. W treści opracowania eksperymentu dowiedziono że po jednorazowej zmianie dat w artykułach bez modyfikacji treści, można osiągnąć lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania co przekłada się na wzrost ilości kliknięć w tytuł artykułu a tym samym zwiększamy współczynnik CTR. W treści artykułu nie poinformowano czy eksperyment był powtarzany. Dlatego mam poważne zastrzeżenia co do uzyskanych wyników oraz skuteczności takiego działania w przyszłości.




Modyfikacja tylko daty ?


Każda osoba, która uważa się za specjalistę SEO, takie cudowne recepty uważa za Black Hat SEO, czyli zbiór działań które nie są pozytywnie odbierane przez wyszukiwarkę. Eksperyment dotyczył tylko i wyłącznie zmiany daty i zagnieżdżeniu tej informacji w strukturze strony. W komentarzy do artykułu opisującego eksperyment zadałem kilka pytań.




Cytat „


Z uwagi na moje doświadczenie liczone od 2000 roku z wyszukiwarką Google, uważam eksperyment za przydatny. Pokazuje kolejną metodę oszukiwania wyszukiwarki. Pytanie jest takie, raz się udało, co da zmiana daty 2x, 3x, 10x, bez modyfikacji treści wewnątrz artykułu ? Co jeśli Google zorientuje się że tak się bawimy ? Czy zostanie to zakwalifikowane jak Black Hat SEO ? W eksperymencie udało się jedynie dowieść że to co pracownicy Google mówią nie zawsze jest prawdą.


StowarzyszenieSEO.pl





Na samym początku zastanawia mnie powtarzalność takiego działania i reakcja wyszukiwarki na ciągłe modyfikowanie jedynie daty publikacji artykułu. Udało się przy jednorazowej zmianie daty. Ale co gdy taką czynność będziemy wykonywać częściej. Jak znam ludzi, to znajdą się specjaliści, którzy będą zalecać codzienne zmiany dat publikacji artykułów i tym podobne zachowania.




Podsumowanie


Jako osoba zajmująca się SEO od 2000 roku, uważam metodę modyfikacji tylko daty publikacji w artykule za metodę z sekcji Black Hat SEO. Możliwe że metoda ta przez pewien czas będzie przynosiła metody. Pytanie co gdy wyszukiwarce Google znudzi się ciągłe odświeżanie tylko daty publikacji. Wyszukiwarka skanuje całą treść artykułu zawartego na podstronie. Zapamiętuje wszystkie dane znajdujące się pod danym adresem URL. Według mnie, algorytm albo inżynier zauważy w krótkim czasie że wykorzystuje się tą drobną lukę i wprowadzą kary za praktykowanie tej metody na zwiększenie widoczności.